Bústia de l'Altanto!!

Creus que darrerament ha augmentat la corrupció política?

Vots: 100



Bústia de l'Altanto!! - Suggerències i altres
Agenda cultural del Baix Segrià
  • AVUI:
  • DEMÀ:
Bústia de l'Altanto!! - Suggerències i altres
El Temps
Avui
Temperatura: ºC
Humetat: %
ºC
ºC
Sortida de Sol:
Posta de Sol:
Demà
Màxima: ºC
Mínima: ºC
Bústia de l'Altanto!!

Tens alguna cosa a dir?

Queixes, suggerències, observacions, coses interessants, ... La bústia de l'Altanto!! t'escolta

Nom:
E-mail:
Comentari:
Suma( 9 + 9 )
B�stia de l'Altanto!! - Sugger�ncies i altres

Digues la teva!

Enrere

Alliberar peatges o condemnar més la mobilitat a Ponent

1 fotos

Arran de la notícia publicada el passat dissabte: "La Generalitat aposta per alliberar l'autopista entre Lleida i Montblanc", sobre les declaracions del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, en un acte electoral davant d'empresariat lleidatà, voldria fer algunes consideracions:

Celebrem que el criteri de la preservació mediambiental i del territori (segur que la manca de finançament actual també hi té un paper) serveixi per decidir l'aprofitament de l'autopista entre Lleida i Montblanc i per no construir una nova autovia, i celebrem, també, que la Generalitat prioritzi la connexió de Lleida amb el port de Tarragona i el corredor mediterrani europeu (factor clau en el canvi de model productiu).

Ara bé, si es porta a terme l'anunci del conseller d'alliberar el peatge com a resposta a la no-construcció de l'autovia, a més de tenir un primer cop d'efecte electoral, tindria dos greus impactes socials i ambientals: hi haurà més despesa pública per compensar la supressió del peatge (ho acabarà pagant tota la ciutadania via impostos, o qui, sinó?) i s'afavoriran els desplaçaments per carretera en vehicle privat deixant de banda la mobilitat sostenible i incrementant els costos externs del transport (més contaminació, accidentalitat, serveis de xarxa viària...)

CCOO defensem que l'actual sistema de peatges sigui transformat en un instrument regulador de la mobilitat per incentivar l'ús sostenible del cotxe i per impulsar el canvi cap a mitjans de transport col·lectius. La solució no consisteix a eliminar les barreres actuals, sinó a afavorir l'increment de l'índex d'ocupació dels cotxes i els vehicles menys contaminants, un element essencial per reduir la intensitat de vehicles a la xarxa viària. És a dir, gestionar els peatges que es paguen a les autopistes, perquè millorin les xarxes de transport públic i els sistemes més sostenibles. Això permetria reduir la congestió, la contaminació, el consum de combustibles fòssils i l'accidentalitat, especialment in itinere. En aquesta línia trobem les recomanacions del grup de treball del Parlament de Catalunya sobre la reordenació dels peatges i el sistema europeu Eurovinyeta de tarifació per ús al transport de mercaderies per carretera, perquè aquest assumeixi part dels costos externs que genera, a partir del pagament per utilitzar les vies d'alta capacitat, amb criteris de mobilitat i millora ambiental.

Actualment els peatges de les autopistes serveixen, bàsicament, per pagar la seva construcció. Les concessionàries d'autopistes les construeixen i, a canvi, el Govern els cedeix la gestió dels peatges durant un determinat període de temps. El resultat és una gestió merament econòmica. Aquí, també, cal que la política hi intervingui a favor de la sostenibilitat dels desplaçaments i que la planificació de la mobilitat a les nostres comarques deixi de ser parcial. I posats a "alliberar" come ncem per les 3 hores i tres quarts que dura el viatge amb el tren regionalrodalies R12 Lleida-Hospitalet de Llobregat, via Manresa, o bé per la baixa cobertura de transport públic a bona part del territori català fora de la metròpolis.

 

Teresa Castellà Gardenyes
Secretària de Salut Laboral, Mobilitat i Medi Ambient de CCOO de les Terres de Lleida

Data de Publicació 23 Maig de 2011
Comentari Article0 comentaris    Imprimir Articleimprimir
Més notícies sobre " carreteres , sindicats de treballadors "

** L'Altanto!! no es fa responsable de les opinions que puguin manifestar els usuaris.