Bústia de l'Altanto!!

Creus que darrerament ha augmentat la corrupció política?

Vots: 100



Bústia de l'Altanto!! - Suggerències i altres
Agenda cultural del Baix Segrià
  • AVUI:
  • DEMÀ:
Bústia de l'Altanto!! - Suggerències i altres
El Temps
Avui
Temperatura: ºC
Humetat: %
ºC
ºC
Sortida de Sol:
Posta de Sol:
Demà
Màxima: ºC
Mínima: ºC
Bústia de l'Altanto!!

Tens alguna cosa a dir?

Queixes, suggerències, observacions, coses interessants, ... La bústia de l'Altanto!! t'escolta

Nom:
E-mail:
Comentari:
Suma( 8 + 0 )
B�stia de l'Altanto!! - Sugger�ncies i altres

Digues la teva!

Enrere

Pagar per anar a treballar

1 fotos

En el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura d'enguany s'ha posat l'accent en l'estalvi de combustible i l'obtenció d'aire net. I és així, incontestable: avantatges econòmic i mediambiental i de salut pública del transport públic, la bicicleta i a peu vers el vehicle privat. Però més ben dit, seria així si els treballadors i les treballadores de les comarques de Lleida poguéssim utilitzar transport públic o mitjans no motoritzats per anar a la feina.

Actualment, més del 95% dels treballadors i treballadores dels polígons industrials es desplacen a la feina en vehicle privat. Ja fa anys que CCOO denunciem que aquest ús massiu (i obligat) del cotxe té impactes molt negatius pel col·lectiu treballador: increment de costos econòmics però també de salut (a Lleida, de gener a agost de 2011, ja han mort 3 treballadors en el desplaçament cap a la feina i 8 més han estat accidents greus; de manera que l'accident in itinere és una de les principals causes de mortalitat en sinistralitat laboral)... i d'exclusió social d'una gran part de la població laboral, especialment entre la població femenina, joves i immigrants, que no tenen carnet de conduir o disponibilitat de cotxe. Per això, un bon sistema de transport públic és essencial en la igualtat d'oportunitats i la cohesió social (més del 40% de la població catalana major d'edat no disposa de permís de conduir). 

L'any passat, CCOO celebràvem la finalització del Pla de Mobilitat Sostenible de l'Àrea Industrial de Lleida (El Segre, Camí dels Frares, CIM, Mecanova, Entrevies i zones confrontants) per part de l'ATM de Ponent amb mesures concretes per a millorar la mobilitat segura i sostenible dels treballadors i treballadores d'aquestes zones industrials. Durant un any hi vam participar activament i representants sindicals vam recollir l'opinió de treballadors i treballadores d'empreses d'aquests polígons per proposar millores en el recorregut, en les parades i en les freqüències de l'actual i única línia d'autobusos urbans que uneix el nucli urbà de Lleida i els polígons des del 2005 (bus fruit del Pacte Social per a la Ciutadania signat entre sindicats majoritaris i l'Ajuntament de Lleida); per a definir baixadors laborals de les dues línies de tren que travessen les zones industrials; per a crear parades dels busos interurbans que travessen aquestes àrees en el seu trajecte i aprofitar millor els recursos existents... I d'això fa més d'un any i res de res. Menys que res: la Generalitat no té prevista la posada en marxa de cap mesura d'aquest Pla mentre sí ha dut a terme supressions de 32 expedicions d'autobusos interurbans de les comarques de la plana de Lleida al marge de les alternatives que CCOO proposava. Igual que la supressió l'1 d'octubre de 3 de les 5 línies del bus nocturn dels dissabtes.

A les nostres comarques, el transport públic no serveix a les necessitats de la majoria dels treballadors i treballadores i continuen les condicions d'inseguretat pels desplaçaments laborals en bicicleta i a peu. És decepcionant la incapacitat de les Administracions públiques a l'hora d'acomplir la seva pròpia planificació en serveis a la mobilitat de la majoria. Els polígons semblen no ser part dels municipis per alguns ajuntaments, i queden sense cobrir-se serveis com el transport públic, manteniment d'enllumenat, neteja, reciclatge... L'empresariat reconeix que els serveis de transport públic beneficien els nivells d'eficiència i competitivitat i la seguretat en l'accés al treball però continuen sense implicar-se. Igualment a nivell català seguim sense la llei de finançament del transport públic, tot i el mandat de la Llei de mobilitat de l'any 2003, aprovada per unanimitat del Parlament de Catalunya.

Les diagnosis dels plans de mobilitat conclouen que la gran majoria dels treballadors i les treballadores tenen disposició a canviar els hàbits de desplaçament per raó de feina (en favor del transport públic, si ofereix una alternativa eficient i també de compartir el cotxe). Malauradament la manca de cobertura de transport públic i la inexistència de xarxa ciclable segura a Lleida no fa possible el lema europeu de la Setmana de la Mobilitat Sostenible. Ni estalviem combustible ni regalem aire net, paguem per anar a treballar.

 

Teresa Castellà Gardenyes
Secretaria de salut laboral, mobilitat i medi ambient CCOO Terres de Lleida

Data de Publicació 02 Octubre de 2011
Comentari Article0 comentaris    Imprimir Articleimprimir
Més notícies sobre " Lleida , transport i mobilitat "

** L'Altanto!! no es fa responsable de les opinions que puguin manifestar els usuaris.